A tömegközlekedés, amióta város a város nehéz kérdés. A China Hush-on találtam egy alternatívát arra, hogyan is nézhet ki ez a jövőben.
Már megint Kína. Mondhatnánk. Egyre jobban körvonalazódik az, hogy a jövő alakításában nagyon nagy szerepük lesz. A nemrég még kissé lesajnált, olcsó áruiról híres nemzet mára sok dologban innovatívabban gondolkodik, mint néhány fejlettnek nevezett nyugati állam.
Félreértés ne essék nem kívánom magasztalni a kínai államot, mert van mi miatt szégyenkezniük és úgy gondolom lesz még egy-két olyan húzásuk, ami miatt fújni fog rá a fél világ. Ez az ötlet viszont érdekes. A problémát a számtalan közlekedési felvétel alapján elemezték. A megnövekedett autóközlekedés miatt, sokszor a tömegközlekedés „besül”. Az ötletgazdák úgy gondolták, hogy ez a legkörnyezetbarátabb és legolcsóbb lehetőség a probléma megoldására. A buszokat egyszerűen a hétköznapi közlekedés fölé emelik. A kialakított pályán több érzékelővel reagálná le, az alatta folyó forgalom történéseit. A lenti közlekedés is kapcsolatban lenne ezekkel a buszokkal és a szenzoroknak köszönhetően biztonságban áthaladhatnának alatta.
Amit viszont eszméletlenül veszélyesnek találtam, hogy az alatta áthaladó járműveket továbbra is emberek vezetnék. Az, hogy az érzékelők terelik az alatta mozgó forgalmat az egy dolog, de nem elég, hogy a busz alatt át kell hajtanod biztonságosan, de még a busz haladását felügyelő kapukra is tekintettek kell lenni. Ez nagyon ijesztő. Az ötlet azonban alternatívának nem rossz, de sok a buktatója, valamint, ha kötött pályán halad, akkor nem tettek mást, mint újra feltalálták a villamost. :D
A Shenzhen Hashi Future Parking Equipment cég szerint a buszok körülbelül 4-4.5 méter magasak lennének, ebben pedig két szinten foglalhatnának helyet az utasok. A busz alatt körülbelül 2 méter magas járművek futhatnak. A 3D gyorsbuszt vegyesen, elektromos és napenergia hajtaná és a tervek szerint 60 km/h-ra volna képes felgyorsulni. Elképzelésük szerint egy ilyen rendszer kiépítése egy hagyományos metróépítés 10 százaléka lenne és a közlekedési baleseteket is csökkentené 20-30 százalékkal. (Ez utóbbiban egy kicsit kételkedem.)
Akiket részletesebben érdekelne a prezentációban elhangzottak, ők a chinahush.com-on elolvashatják a fordítást.