Nagyon érdekes és inspiráló videóra bukkantam. A régebbi munkahelyemen ismerkedtem meg a divatban fellelhető áramlatok előrejelzésével. Eleinte úgy fogtam fel, hogy ez egy fogódzó azon divatcégek számára, akik nem annyira biztosak abban, hogy a kollekciójukat hogyan alakítsák ki. Ez csak féligazság, ebben a videóban viszont már egy kicsit többről van szó, pontosabban arról, hogy ez jövőkutatás is.
Jövőkutatás, amiben termékekről, azoknak a fogyasztók számára minél jobban befogadható kialakításáról. A termékek alatt értendőek a divatcikkek, a kiegészítők, filmek, videoklippek, zenekarok, műszaki cikkek, lakberendezési tárgyak.Annyira komplex rendszerre világít rá, hogy elképzelni is súlyos. Legtöbbször talán tudattalan kapcsolat van vállaltok, termékek, iparágak között. Ezek még is folyamatos kölcsönhatások eredményei. Ezt a fajta hozzáállást elsősorban a divatcégek munka folyamatában vettem észre. Gondolok arra, hogy hihetetlen sebességgel kell inspirációt szerezniük, és ezért mindent felhasználnak arra, hogy a lehető legjobb kollekciót hozzák ki. És ezt minden évben minimum kétszer meg kell ismételni. Gondolom azok számára, akik a divattal foglalkoznak nem lesz annyira ismeretlen ez a stílus, amire most felhívja a figyelmet, de ilyen összefüggésében még nem tekintett rá.
Az elmúlt években észrevettem, hogy az emberek egyre többször kezdenek használni törzsi kifejezéseket, amik főleg Amerikából jönnek. Ilyen például a neonomád kifejezés is. Észrevehető egy olyan társadalmi felépítés, ami inkább a törzsi közösségi rendszerre hajaz, mint egy modern társdalomra. Ezek legfőképpen a fiatalok körében vehetőek észre, de mindenképpen észlelhető jelenség, Angliától hazánkig. Egy ideje fellelhető egy ilyesfajta megközelítés a divatban is. A videóban főleg a fiatalokra hatással lévő videoklippek, műszaki cikkek, és divat van kihangsúlyozva, aminek már itthon is van prezentálója például a Lollipop ruházati márka. (plussz info) (Ők ezt ügyesen felfedezték, habár szerintem nem tudatosan, de mindenesetre éleslátóan.) Pár éve már a Nike is foglalkozik ezzel az irányzattal. Nekik azért nem ismeretlen a terep, hiszen a hetvenes, nyolcvanas évek között elég sok hasonló termék volt divatban.
A félreértés elkerülése végett, azért hozzáteszem, hogy most nem negatívumokat, vagy kritikát fogalmazok meg, csak egy olyan ok-okozati összefüggésre hívta fel figyelmet ez a videó, ami mindenképpen lenyűgöző. Legalább is számomra.
Akit részletesebben érdekel a felmérés, a Bola Sociology Design oldalán megteheti.