A kerékpárok már annyi dizájnert és mérnököt megihlettek, hogy talán meg sem lehet számolni. Számos különböző típus létezik, amiket a különféle igényeknek megfelelően alakítottak ki. Csak terepre elgondolt bringák közül van vagy egy tucat és akkor még nem is beszéltünk a városi és egyéb általános használatra szánt változatokról. Az elektromos kerékpárok ráadásul egy külön műfaj. Olyan igények hívták életre, ami alternatívát kíván nyújtani a környezetbarát, gyors, városi közlekedésre. Ezidáig erre álltalában valamilyen köztes megoldás született, amiknek mindig voltak hiányosságai.
Nem így az YikeBike esetében, ami futurisztikus fomájával és praktikus kialakításával már-már egy új világot feltételez. Nem először látunk olyan kerékpárt, ami gondol arra is, hogy könnyen mozgatható legyen, ha magunkkal kívánjuk vinni. A YkeBike esetében megnyugtató ötletességgel oldották meg ezt a problémát. Így könnyen mobilizálhatjuk a szerkezetet és akár egy irodában az asztalunk alatt is elfér. A végsebessége 20 km/h, ami egy ilyen járművön elegendőnek mondható. A súlyával nem hinném, hogy komolyabb probléma lehet, mert kevesebb, mint 10 kg.
Természetesen túl tökéletes lenne minden, ha itt megállnánk. Amint megnézzük a videót rögtön rájövünk, hogy ez tényleg csak városi közlekedésre allkalmas. Legalábbis betonozott út mindenképpen szükséges hozzá. Hasonlóan fontos ezeknél a járműveknél (Amúgy a legtöbb elektromos közlekedési eszköznek ez a rákfenéje.) a hatótávolság. Ez az YikeBike esetében 9-10 km, ami elég csekély, de arra alkalmas, hogy munkába menjünk, vagy egy-egy nyári koncertre megkönnyítsük az eljutásunkat. Igaz az is, hogy amint meglátjuk a jármű felépítését, világossá is válik, hogy ez a hatótáv elég elfogadható, mert nincs túl sok hely az akkumulátornak.
Mint minden hasonló technológia esetében, az YikeBike-ért is szép summát számolnak fel. Akik Új-Zéland gyönyörű táján jár, ők meg is tekinthetik, mert ott gyártják és árulják baráti 4450 ropogós zöldhasúért, ami a mai válságtól súlytott árfolyamok mellett, körülbelül 869 650 forint. Az hiszem eképpen a videót fordítva is le lehetne forgatni, amiben a -10 fokban lemerűlt aksis „bringát” cipeli a tulaj, a benzinkútról kihajtó fűtött kocsiban ülő család pedig sajnálkozva tekint rá, hogy értelmesebben el lehetett volna költeni azt a majd' egy millió forintot.
Még mielőtt az összes zöld aktivista agyondobálna komposzttal, azért hozzátenném, hogy én örülnék a legjobban annak, ha volna bármi széleskörben elterjedt közlekedési technológia, ami legalább hasonló mértékben csökkentené a környezeti terhelést. A rideg valóság sajnos viszont az, hogy ezekre az egyébként ötletes megoldásokra, mint az YikeBike, olyan mennyiségű hasznot tolnak, hogy emiatt inkább mondanám gazdagok játékszerének, mint a Föld jótevőjének. A dizájner és a mérnök viszont megérdemelnek egy piros pontot. További videókat az YikeBike videogalériájában találhattok. A fejlesztőkről pedig többet a Mini-Farthing oldalán olvashattok, ahol egészen elrugaszkodva, a modern világ egyik leinkább használt közlekedési eszközeként kezelik a masinát, ami igazából már nem is egy kerékpár, hanem egy szelet a jövőből.